Bogen er sponsoreret af forlaget
Forlaget Batzer & Co, 2018

Scenen var sat på Kreta med 35 grader i solen, fødderne i poolen, friskpresset appelsinjuice og lyden af lykkelige børn som baggrundsmusik. Kufferten var fyldt med badetøj og anmeldereksemplarer, og der var masser af uberørt tid forude.

Vinden duvede let i palmetræerne, og jeg lagde mig til rette med José Eduardo Agualusa, som jeg havde voldsomme forventninger til. Det er altid farligt med forventninger, især hvis de ikke bliver indfriet, men Agualusa leverede fra første sætning, og det blev aldrig dårligere.

Ludovica kunne ikke lide at se op på himlen.

Det er det fantastiske ved litteratur. Nogle gange er det mere melodisk, mere hørbart end musik. Det flyder op fra siderne, griber dig og holder dig i et favntag, så du glemmer alt omkring dig. Du glemmer bølgeskvulp, parasoller og det perlende vand i glasset ved solvognen, du glemmer tiden, så solen selv må gå sin gang over Kretas himmel, og sådan var det med mig og Agualusa.

Det var en sammensmeltning, en litterær symbiose, som jeg lod mig opsluge i, forsvinde i, og det var godt helt ud i fingerspidserne.

Ludovica er bange for hele verden, for det åbne rum, for himlen over sit hoved. Hun bor hos sin søster, men da denne forsvinder den aften, hvor Angola opnår sin uafhængighed, må hun pludseligt klare sig alene. Hun murer sig inde i lejligheden, lever af de dyr, hun kan fange på altanen, brænder møbler og bøger og skriver sine digte og tanker på lejlighedens mure med kul. I verden udenfor går livet videre, og med skæbnens mystiske tråde, der spinder net og fanger menneskeliv ind, ender Ludovica med igen at stå ansigt til ansigt med den verden, hun frygter.

Sproget er magisk og flygtigt, legende som lys gennem blade, fyldt med selve det noget, der udgør menneskets kerne, sjælen og tankerne, der skaber din verden. Og den er ikke bare læseværdig – den er et must-read. Agualusa minder mig om Gabriel García Marquez, om stænk af maling og en tung duft af blomster og støv.

Køb den nu, køb den her.

Agualusa-ALMEN-TEORI-forside-100-AKA-copy.jpg